Via WoningNet kunnen woningzoekenden reageren op advertenties voor beschikbare woonruimte van verschillende woningcorporaties.
Vaker phishingmails
Problemen met phishing spelen al langer rond WoningNet. Op de eigen website geeft WoningNet aan dat zij sinds oktober 2020 meerdere meldingen heeft gekregen van verschillende soorten phishingmails. Volgens WoningNet krijgen mensen die zich hebben ingeschreven bij WoningNet mails, maar ook mensen die dat niet hebben gedaan.
Bij Fraudehelpdesk kunnen mensen oplichtingsmails doorsturen naar een speciaal e-mailadres. Volgens woordvoerder Tanya Wijngaarde zijn daar sinds 1 januari 2021 ongeveer16.000 nepmails naar toe doorgestuurd die zogenaamd van WoningNet kwamen.
De mail is moeilijk te herkennen als nepmail, want er gebruik is gemaakt van spoofing. Dat is een methode waarbij het mailadres erg lijkt op het mailadres van de instantie die door de oplichters wordt nagedaan. In dit geval dus WoningNet. De mail verwijst door naar een website waar je dan je bankgegevens invult. Die gegevens komen dan terecht bij de oplichter.
Fraude
Volgens de Fraudehelpdesk verschilt de onderwerpsregel van de huidige nepmail per keer. Soms staat er 'Mijn Woningnet' maar ook 'Jaarlijkse verlengingskosten voor leden' en 'Uw inschrijving' zijn als onderwerpsregels gebruikt. Op
Aangezien WoningNet vaker te maken heeft met nepmails heeft het bedrijf op Y